موسسه حقوقی عدل فردوسی
انجام اموروکالت و ارائه خدمات حقوقی
ferdose.ir
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
- ۱۳٩۱/٦/٢
جسارت مزاحمان تلفنی به‌دلیل ناشناسی آن‌هاست/ عرصه ارتباطات نیازمند بازنگری جدی

 یک کارشناس انتظامی گفت: شکل‌گیری مزاحمت‌های تلفنی نشأت گرفته از گمنامی استفاده کنندگان خطوط تلفن همراه اعتباری است لذا ضروری است در این بخش از عرصه ارتباطات بازنگری جدی صورت پذیرد.


 

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، رضا غنی‌لو مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس در یادداشتی به بررسی علل شکل‌گیری مزاحمت‌های تلفنی و نقایص موجود در فعالیت‌های اپراتورهای تلفن همراه پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است: در امر کشف مزاحمت‌های تلفنی اعم از ثابت، همراه و پیامک، پلیس نقش اولیه بر عهده ندارد و دو سر طیف را مقامات قضایی صلاحیت‌دار و شرکت‌های مخابرات صاحب خطوط تشکیل می‌دهند که در صورت نیاز به اقدامات پلیسی به علت کلاهبرداری یا تهدید و یا مواردی از قبیل استعلامات‌، تحقیقات و یا احیاناً دستگیری مراتب به حوزه انتظامی مربوطه ارجاع می‌شود. اما جمع بندی اخبار و تجربه حوادث رخ داده و آسیب شناسی مزاحمت‌های تلفنی و کلاهبرداری‌های نو ظهور از طریق پیامک‌ها به ما می‌گوید که باید حول چندین محور متمرکز شویم.

غنی لو در این یادداشت آورده است امکان شناسائی دقیق و سریع هویت ارسال کننده پیام باید اساس کار شرکت‌های مخابراتی باشد زیرا تمام خسارت‌ها به این نقطه معطوف می‌شود. از نظر روانشناسی مزاحم ناشناس که از راه دور امنیت روانی فرد یا خانواده‌ها را نشانه گرفته و از انجام این کار قصد رسیدن به هدفی را داشته و یا بعلت بیماری روحی و روانی از انجام این عمل ارضا می‌شود، تنها تکیه گاهش گمنامی است و باید با اقتدار سازمان‌های حامی امنیت شهروندان این امکان از آنها سلب شود.

مسئولان روابط عمومی شرکت‌های مخابراتی پس از راه‌اندازی سیستم‌های نمایشگر به صورت رایگان اظهار داشتند که تا حد قابل توجهی مزاحمت‌های تلفنی سقوط کرد و این مؤید مطلب فوق است. البته پلیس فتا هم در مدت کم راه‌اندازی شده توان و تجربیات خوبی را در پی‌جوئی‌ها به دست آورده است.

در گام دوم بوروکراسی‌های سنتی و روش‌های مختلف ( هر چند شبیه هم ) برای رسیدگی به شکایات مردمی باید استاندار شود تا مردم بتواند شکایات خود را از طریق همان تلفن مورد مزاحمت و یا ایمیل یا مراجعه به سایت اینترنتی و یا حداقل دفاتر پیشخوان خدمات از راه دور دولت پیگیری سریع و ارزان قیمت کنند.

و در مرحله سوم باید در آئین نامه‌های موجود تمرکز تنبیهات بر روی خط مورد استفاده مزاحم نباشد و به محدود شدن خود مزاحم. اقدام کرد. در زمانی که خرید و فروش خطوط اعتباری بعضی از شرکت‌ها در برهه‌ای به راحتی از دکه‌های روزنامه‌فروشی قابل راه اندازی بود و یا اینکه بعلت پیشرفت فناوری‌ها افراد می‌توانستند با مبلغ 50 هزار تومان یک خط ثابت جدید برای همان فرد مزاحم بخرند آیا مسدود کردن یک هفته و سپس سه ماه یک خط بعد از پی‌گیری‌های اداری به نظر تنبیه باز دارنده‌ای خواهد بود؟

هر چند امکان پیگیری‌های قضائی و مجازاتی کیفری در قانون دیده شده است ولی فرد مزاحم می‌تواند از تلفن عمومی - تلفن‌های تمرکزی ادارات که یک طرفه‌اند به مزاحمت خود ادامه دهد. 

پس بهتر است بانک اطلاعاتی از مزاحمان تلفنی حرفه‌ای و بیمار تهیه و نسبت به درمان و کنترل آنها از طریق نزدیکانشان و از هر جهت و یا محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی آنها اقدام متناسب صورت پذیرد. این امر در خصوص کسانی که مزاحم دائم سیستم‌های امدادی کشور مانند اورژانس، آتش‌نشانی، پلیس و غیره می‌شوند ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین در این یادداشت آمده است متأسفانه بر اساس یک نگاه غلط و تجاری کلمه سیم کارت اعتباری با بی‌اهمیت بودن قرین شده است. این در حالی است که تمامی امکانات و دسترسی‌ها برای شماره اعتباری مانند سیم کارت ثابت تلفن همراه وجود دارد. به نظر می‌رسد نظارت و بازرسی روی ثبت هویت کامل و آدرس مصرف کنندگان خطوط اعتباری اپراتورها باید در دستور کار وزارتخانه مربوطه قرار گرفته و سازمان بازرسی کل کشور هم روی آن حساس‌تر شود.

این در حالی است که آمارها نشان داده‌اند که بیشترین افراد بهره‌بردار خطوط اعتباری ارزان قیمت جوانان و نوجوانان هستند. جامعه این افراد عموماً از قوانین اطلاع کمی دارند، ماجراجو و کنجکاوند. بنابراین روابط عمومی شرکت‌های مخابراتی باید بصورت نوبه‌ای پیامدهای مزاحمت‌های تلفنی برای دیگران را به صورت پیامک به آنها گوشزد کنند و احادیث اخلاقی برای آنها ارسال کنند تا حداقل فرهنگ‌سازی صورت پذیرد. هرچند بسیاری طرح ممنوعیت فروش به افراد زیر 18سال را مطرح می‌کردند، که این حرف نه قانونی است نه منطقی، زیرا ممنوعیت به امور خلاف تعلق دارد در حالی که ارتباطات جزء ملزومات و محاسن جامعه بشری است.

وزارتخانه و سازمان‌های تابعه باید بر اساس اهتمام اپراتورها به صیانت از حقوق و امنیت شهروندان و تسهیل در رسیدگی‌ها و میزان شکایات واصله از مشترکین اپراتورها به صورت علنی و از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به رتبه‌بندی اپراتورها اقدام و آن را به سمع و نظر مردم برسانند تا تفاوت بین نگاه قانونی و نگاه تجارتی شرکت‌ها به ارتباطات مشخص شود.

هرچند قدمت مزاحمت‌های تلفنی به دوران تلفن‌های سه شماره‌ای مربوط می‌شود و مسئله‌ای جهانی بوده و خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده نرخ آن کاهش یافته است ولی با بوجود آمدن امکان ارسال پیامک‌ها روی خطوط تلفن همراه در سال‌های اخیر به جای مزاحمت از راه دور با پدیده‌ای جدید به نام کلاهبرداری از راه دور مواجه شده‌ایم، این کلاهبرداران با ادعاهای واهی پیامکی به افراد ناآگاه و بعضاً سهل انگار و یا طماع ارسال می‌کنند که مثلا شما در مسابقه‌ای برنده یا انتخاب شده‌اید. اگر فلان کار را انجام دهید چنین اتفاق می‌افتد و غیره آنگاه از شما درخواست انتقال شارژ یا ارسال رمز کارت شارژ یا ارائه اطلاعات شخصی می‌کنند که در اینگونه موارد باید مشترکین هوشمندانه برخورد کنند. اینگونه موارد اگر با سوء نیت باشد از مصادیق کلاهبرداری و مشمول قانون مجازات اسلامی است.

رعایت اخلاقیات در ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از حقوق شهروندان است که متأسفانه با تجاری شدن فعالیت‌های اجتماعی مورد توجه بعضی از اپراتورها قرار نمی‌گیرد. موارد زیادی دیده شده است که تبلیغ یک داروی تقویت جنسی و زناشویی به شماره کودکان و نوجوانان نیز ارسال شده و یا اطلاعات ناقص مبنی بر اینکه اگر فلان چیز را می‌خواهید شماره فلان را مخابره کنید و بعداٌ مشخص شده که برای ارسال مطالب بی‌ارزش از دارنده سیم کارت مبالغی در آبونمان و یا از شارژ کسر شده است. مواردی از این دست هم به ما می‌گوید که عرصه ارتباطات نیاز به بازنگری و نظارت مستمر دارند.

منبع:

 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910601000180

موسسه حقوقی عدل فردوسی
مو سسه حقوقی عدل فرد وسی . ( شماره ثبت 27794 ) ارائه خدمات حقوقی و انجام وکالت در مراجع قضایی آدرس : تهران - خیابان انقلاب - اسلامی - بین فردوسی و لاله زار - پلاک 630 - واحد 9 -- تلفن تماس تهران : 66342328____ 66729171
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :